קמטים בצידי האף והפה

אחרי הטיפול בבוטוקס, קמטים או קפלים בצידי האף והפה מהווים אחת התלונות השכיחות ביותר בפי המטופלות ברפואה האסתטית.  עד לא מזמן הטיפול המקובל היה מילוי ישיר של קמטים או קפלים הנ״ל ותו לא. טיפול זה היה מלווה בתוצאה לא טבעית בעליל, מראה ״עשוי״ או ״מוזרק״, וכבדות בחלק התחתון של הפנים.

מאז הגישה השתנתה לחלוטין והטיפול כיום מבוסס על עיקרון שיחזור שינויי הצניחה ונסיגת הרקמות בצורה הוליסטית, בהתייחסות לפנים כמכלל ולא לאזור מסוים זה או אחר.  

הקפלים בין האף לצידי הפה ומזוויות הפה לקו הלסת, מכונים קפלים נאזולביאלים ומריונטות. הם נוצרים עקב צניחת הלחיים, עד שהן נתקלות ברקמת חיבור שחוסמת המשך צניחתן כלפי מטה ובכך מתעמקים. 

על ידי שימוש בסוגי החומצה ההיאלורונית המתאימים, והזרקה מיומנת המבוססת על ידע אנטומי בנקודות מדויקות, ניתן להביא להרמה משמעותית  ברקמות  שצנחו ובתוך כך לפתוח את הקפלים הנזולביאליים והמריונטות, ולהחזיר את צורת הפנים ממלבנית  לכיוון ״משולש היופי״ . כל זה כמובן בצורה אסתטית ועדינה מבלי לגרום למראה מנופח או עשוי.

לאחר הסגת תוצאה מרבית בשיטה הנ״ל, ניתן במקרים מסוימים לבצע לפי הצורך הזרקות עדינות בקפלים עצמם ובכך להשלים את הטיפול בצורה נכונה וטבעית. יש לציין מאידך שבמקרים רבים לא יהיה כל צורך בכך מאחר שהיעד הוסג דרך טיפול נכון במקור הבעיה כאמור.     

אופן הטיפול

כאמור טיפול באזורים אלו אינו מומלץ כלל בתור טיפול בודד אלא כחלק מכלל הטיפול במרכז הפנים ובמיוחד פיסול הלחיים. לכן תמיד מומלץ לטפל תחילה בפיסול הלחיים ולאר מכן במידת הצורך ניתן להוסיף חומר על מנת ליצור גימור נכון. בדרך כלל באזורים האלו המטופלות מעדיפות למרוח משחת אלחוש למשך רבע שעה לפני הטיפול.

לאחר קבלת החלטה משותפת לגבי  הטיפול , במידה ולא עשתה זאת לפניכן המטופלת חותמת על טופס הסכמה מדעת ונערכים צילומי ”לפני”.

לאחר ניקוי קפדני וחיטוי עור הפנים מוחדרת מקרו-קנולה דרך חירור על ידי מחט לצד הפה,  לתוך השכבה התת עורית. מאפייני הקנולה מנמיכים באופן מובהק הן את רמת הסיכון והן את מידת הכאב בהזרקת חומרי מילוי באזור זה. תוך שליטה מלאה מתבצעת ההזרקה משני הצדדים על להשגת המילוי הרצוי. במקרים מתאימים מתבצעת הזרקה נוספת באמצעות מחט עמוקה עד לעצם בשקע מתחת לאף ב-2 הצדדים. לאחר מכן בסיבוב הקנולה מתבצע מילוי קפלי המריונטות בטכניקות שונות. גימור נוסף בעיקר בזוויות הפה מתבצע עם מחט. 

הנחיות לאחר הטיפול

למשך 4 שעות יש להימנע מאיפור 
למשך 24 שעות יש להימנע מהפעילויות הבאות

  • עיסוי המקום על מנת שלא להזיז את החומר ממקום ההזרקה
  • פעילות גופנית מאומצת
  • חשיפה לשמש או מקורות חום כמו פתיחת תנור אפיה

מומלץ לישון עם ראש המיטה מורם למשך יומיים על מנת להפחית לחץ על האזורים שהוזרקו.  לפיכך יש לשקול היעדרות מהעבודה במשך יממה  

סיכונים ותופעות לוואי

תופעות לוואי שכיחות בטיפול עם חומצה היאלורונית הנן  זמניות וכוללות

  • אי נוחות מסוימת בזמן ההזרקה
  • אודם ונפיחות מקומיים מידיים,  חולפים תוך יומיים לרו
  • שטפי דם תת עוריים, לרוב זניחים, נעלמים כעבור מספר ימים ועד שבועיים. בעיה זאת שכיכה במיוחד בהזרקת הקפלים בצידי הפה. 
  • גושים קטנים במקומות ההזרקה לקמטוטים, לרוב נעלמים תוך שבועיים
  • גושים מאוחרים, לרוב עקב תגובה לחומר, שיכולים להופיע שבועות עד חודשים רבים לאחר הטיפול. מגיבים להזרקת כמות מזערית של סטרואיד.  
  • אי סימטריות או תוצאה לא משביעה רצון
  • זיהום מקומי (נדיר כאשר הטיפול מתבצע בתנאים נכונים)

באזור זה קיימים 2 סיבוכים חמורים אך נדירים ביותר והם:

  • נמק מקומי כתוצאה מהזרקה תוך עורקית מאחר ועורק עיקרי עובר בקרבת המקום
  • עיוורון כתוצאה מתסחיף פראדוקסאלי לעורקי העיניים דרך העורק הנ״ל

ידע אנטומי מפורט, בקיעות על בורייה בטכניקה נכונה ומדויקת כולל בין היתר השימוש במקרו-קנולה כמתואר, נקיטת אמצעי זהירות, וכמובן ניסיון, מפחיתים הערות התופעות באופן משמעותי, והטיפול נחשב כבטוח כאשר הוא מתבצע נכון. במקרה שבכל זאת יש צורך לבטל את החומר לאחר הזרקתו מהסיבות הנ”ל או  מכל סיבה שהיא, ניתן להזריק למקום חומר בשם היאלורונידאז אשר גורם להמסת החומצה ההיאלורונית ללא תופעות לוואי כלל.